Logo Minters Mantelzorg

Corona

Beste Mantelzorger,

De medewerkers van Minters Mantelzorg blijven werken via de richtlijnen die worden aangegeven door het RIVM, regering en het protocol vanuit de organisatie. Wij kunnen u op een veilige manier op het kantoor ontvangen, als u behoefte heeft aan face-to-face contact. Zoek gerust contact, wij blijven actief voor u! Tel: 010- 4351022 of info@mintersmantelzorg.nl

Wij blijven iedere werkdag van 9.00 uur tot 17.00 uur bereikbaar voor mantelzorgers en professionals en we blijven u op de hoogte houden van ons aanbod via mail en de website.

Hartelijke groet, Team Minters Mantelzorg

Nuttige tips en weetjes omtrent het Coronavirus.

Op deze pagina proberen wij u op afstand toch enige tips en weetjes mee te geven in deze onstuimige tijd! Wij hopen hiermee een steuntje in de rug te zijn.

Mantelzorg tijdens avondklok

Mantelzorg tijdens avondklok mogelijk met verklaring noodzakelijke mantelzorg

Tijdens de persconferentie van woensdagmiddag 20 januari is gesproken over een avondklok. Mantelzorgers mogen tijdens deze avondklok over straat om zorg te verlenen die niet kan wachten. Wel is het noodzakelijk dat zij een verklaring noodzakelijke mantelzorg bij zich hebben. Deze verklaring kun je hieronder downloaden.

Het is hierbij belangrijk dat de zorg die wordt verleend tussen 21.00 en 4.30 uur niet te verschuiven is naar een moment vóór of na de avondklok. Het gaat dus echt om noodzakelijke mantelzorg zoals bijvoorbeeld het naar bed helpen van een ouder op leeftijd die op nog zichzelf woont en dat niet meer alleen kan. Of in het geval van calamiteiten.

Vaccinatie en mantelzorg

We krijgen af en toe vragen over het vaccineren van mantelzorgers. Informatie op de website van MantelzorgNL geeft meer uitleg hierover, u kunt daarover lezen op

Heeft u vragen over vragen over mantelzorgtaken voor uw naaste rondom Corona?

Zoals;

- Beschermend materiaal

- Testen (uzelf of uw zorgvrager)

- Vaccineren (uzelf of uw zorgvrager)

- De avondklok

MantelzorgNL

MantelzorgNL werkt aan oplossing voor mantelzorger die het niet meer redt

MantelzorgNL werkt samen met het ministerie van VWS en de VNG aan de Zorgladder Mantelzorg. Deze biedt een oplossing voor mantelzorgers die het door het wegvallen van de thuiszorg, dagbesteding en andere vormen van ondersteuning, niet meer redden. Per stap geeft de zorgladder aan voor welke hulp de mantelzorger in deze crisistijd in aanmerking komt. En wie verantwoordelijk is voor hulp.

Richtlijnen voor beschermende materialen en richtlijnen voor mantelzorgers

Wanneer kom je als mantelzorger in aanmerking voor beschermingsmiddelen tegen COVID-19?

Sinds 18 mei kom je als mantelzorger mogelijk in aanmerking voor persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) als je intensieve zorg verleent aan kwetsbare mensen met (symptomen van) COVID-19. De richtlijnen hiervoor hangen samen met de eerder vrijgegeven richtlijnen van het testbeleid voor mantelzorgers.

Wat als de spanningen thuis oplopen?

We blijven zoveel mogelijk thuis. In veel huishoudens gaat dit goed, maar in sommige situaties lopen de spanningen thuis op. Op deze poster staan tips over oplopende spanningen.

Blijdschap ervaren tijdens coronatijd - 6 praktische tips

Beste mantelzorger, Ja, er is een hoop ellende. Maar tegelijkertijd gaat je leven gewoon door. Zo maak je deze periode fijner voor jezelf en je omgeving.

  • 1. Beperk devices

Ik maak er een punt van om regelmatig alle apparaten weg te leggen, zodat ik gewoon even kan zijn. Dit is altijd verstandig, maar tijdens deze crisis is het extra belangrijk. Zeker als je veel thuis zit voelen je smartphone, laptop en tablet als een venster naar de buitenwereld – maar het is een venster dat een hoop gedoe toevoegt aan je leven. Onzekerheid, ontevredenheid, angst, allerlei tegenstrijdige meningen – geen voedingsbodem voor blijdschap. Je leven is hier en nu. Neem elke dag een of meerdere momenten om echt in het moment te zakken. Al is het maar een uurtje – het helpt je weer even beseffen dat het leven zelf simpel is.

  • 2. Beperk nieuws

Om dezelfde reden is het waardevol om je nieuwsconsumptie te verlagen. Een groot deel van het nieuws is herkauwen van wat we al wisten. En de dingen die je niet wist hebben vaak helemaal geen impact op je leven. • We volgen maatregelen zolang ze gelden. • Als ze niet meer gelden hoeven we ze niet meer te volgen. • Tot die tijd is het leven verrassend duidelijk. Ben je in deze periode verslingerd aan het nieuws? Sla de nieuwscyclus dan eens een dagje over, en kijk wat het met je doet. De kans is groot dat je je blijer, lichter en kalmer voelt.

  • 3. Schrijf van je af

Worstel je met oncomfortabele gevoelens van angst, onzekerheid, verdriet of stress? Schrijf er dan over. Het bijhouden van een dagboek – al doe je het maar een paar keer per week en alleen in deze periode – helpt je je gedachten te ordenen en meer rust te ervaren. Wat mij betreft werkt een handgeschreven dagboek het meest therapeutisch, maar je kunt natuurlijk ook typen.

  • 4. Maak het klein

Onze zorgen over de wereld smelten vaak samen met de directe zorgen van ons leven, waardoor we in de knoop kunnen komen. Maar er is hier een duidelijk onderscheid te maken: 1. Zaken waar je invloed op hebt. 2. Zaken waar je geen invloed op hebt. Je kunt compassie voelen voor de mensen over de hele wereld, en je tegelijkertijd geen zorgen maken. Deze crisis dwaalt over de wereld als een natuurkracht die we (nog) niet direct kunnen beïnvloeden – dat is niet wat we wensen voor de wereld, maar we hebben het te accepteren. De dingen waar je wél direct invloed op hebt is je eigen omgeving en je binnenwereld. En jij kunt stappen zetten om die omgeving zo positief, liefdevol en voedend te maken als je kunt – voor jezelf en je omgeving.

  • 5. Investeer in je omgeving

In een leven dat vrijwel volledig naar buiten gekeerd is, hebben veel mensen nooit de moeite genomen om hun buren te leren kennen. En nu we in zelfisolatie zitten zijn onze buren plotseling de mensen geworden die we misschien het meeste zien. Probeer – terwijl je je dierbare relaties onderhoudt via videochat – eens wat stappen te zetten in je directe omgeving. Als je al contact hebt met je buren, zoek dan eens extra contact. Als je nog geen contact hebt, probeer dan eens een praatje aan te knopen. Leven in een buurt waarin mensen elkaar kennen en een warm hart toedragen is ontzettend waardevol voor een gevoel van geworteldheid, verbondenheid, veerkracht en blijdschap. Een goede band met je buren maakt je blijer – heel simpel. En in deze tijd telt dat dubbel.

  • 6. Leef als een markeerstift

In tijden waarin alles op losse schroeven lijkt te staan, is het extra waardevol om je aandacht te richten op de dingen die goed gaan. Dingen waarvoor je je blij en dankbaar kunt voelen, hoe simpel ook. Leef je leven alsof je met een markeerstift door studiemateriaal gaat. Alles wat op een positieve manier je aandacht trekt wordt gemarkeerd. Merk voor jezelf op wanneer je ergens blij van wordt. Wanneer je je dankbaar en tevreden voelt. Het kan ook zijn dat je je waardering hardop uit naar anderen. Want een hoop dingen lopen niet zoals we willen, maar als ik kijk naar mijn ochtend lopen een hoop dingen prima: • De zon is fijn. • Mijn geïmproviseerde stand-up-desk is fijn. • Ik geniet van het gezelschap van Billy en Jake. • Ik vind mijn huisje fijn en de tuin nog fijner. • Schrijven is fijn. • Ik ga straks lunchen met een lekkere soep. Het leven loopt over van dingen die fijn zijn. En de kleine, fijne dingen opmerken levert een hoop blijdschap op. Waardeer de goede dingen, dan verdwijnen de minder fijne dingen vanzelf naar de achtergrond.

Het leven hoeft niet altijd helemaal naar je zin te zijn. Zolang je je aandacht op de fijne dingen richt kun je blijdschap ervaren in allerlei omstandigheden.

Een luisterend oor voor ouders

Deze bizarre tijd levert ouders en verwanten veel extra zorg, angst en onzekerheid. Gevoelens van onmacht, verdriet en pijn door de onmogelijke keuzes die je noodgedwongen moet maken. Een kind in zorg betekent dat je hem of haar niet kan bezoeken. En dat terwijl die je nu net zo hard nodig heeft. Maar je kind in huis halen is ook niet realistisch.

Stichting Thuisgekookt

Coronahulp

Ken of ben jij iemand voor wie het heel fijn zou zijn als een buurtgenoot een warme maaltijd (en andere boodschappen) komt brengen? Bijvoorbeeld omdat je in een kwetsbare positie zit en daardoor niet graag buiten komt, omdat je een cruciaal beroep hebt en lange dagen maakt of omdat je tijdelijk in quarantaine zit? Vul dan dit formulier in. Iemand van Stichting Thuisgekookt belt je zo snel mogelijk om te bespreken wat je precies nodig hebt en gaat meteen voor je op zoek.

KnapLab

Sociaal-emotioneel werkboek voor kinderen

De wereld van je kind staat op zijn kop! En dat is niet altijd makkelijk. Misschien heeft het meer last van een verdrietig, bang of boos gevoel? Maakt het zich vaker zorgen of heeft het last van stress? Met dit doe-boekje help jij je kind in deze moeilijke periode om zich goed te voelen.

Jong en Veer

Juist nu! Tips voor werkende mantelzorgers

Hoe kom je als werkende mantelzorger deze tijd door? Wat betekent de coronacrisis voor medewerkers die mantelzorger zijn en thuis te maken krijgen met een nieuwe zorgsituatie? Lees in de blog van Ria Schlepers, mantelzorgcoach bij Jong en Veer, de tips voor medewerkers met mantelzorgtaken.

Dementie.nl

Mantelzorgers krijgen te weinig ondersteuning thuis tijdens coronacrisis

Alzheimer Nederland wil graag weten hoe het met jou en je naaste gaat tijdens de coronacrisis. Daarom deden we de afgelopen week onderzoek onder ruim 1000 mantelzorgers. Vooral mantelzorgers waarvan de naaste met dementie thuis woont, hebben het zwaar. 83% voelt zich meer belast dan vóór de crisis, omdat veel ondersteuning is weggevallen.

Tips en weetjes per gemeente

Maassluis

Beweegcoach in tijd van corona, Maassluis

Het zijn voor iedereen rare tijden. Op gebied van sport liggen de meeste dingen stil. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen. De beweegcoach aangepast sporten staat ook nu voor je klaar. Hoe? Dat kun je lezen in de flyer in de bijlage.

Stichting Present, Maassluis

Campagne #nietalleen

Het Coronavirus kunnen we niet stoppen, het eenzaamheidsvirus wel’, zei onze koning in zijn toespraak. Stichting Present Maassluis strijdt tegen het eenzaamheidsvirus en roept je op om mee te doen! Help je mee? In deze nieuwsbrief lees je hoe je ons kunt steunen in de campagne #nietalleen!

Prikbord Maasluis.nl

Samen zijn wij Maassluis

De vergaande maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen hebben grote gevolgen voor kwetsbare groepen zoals ouderen. Op deze pagina lees je acties en initiatieven die worden opgepakt om kwetsbare inwoners van Maassluis te ondersteunen.

Vlaardingen

Beweegcoach in tijd van corona, Vlaardingen

Het zijn voor iedereen rare tijden. Op gebied van sport liggen de meeste dingen stil. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen. De beweegcoach aangepast sporten staat ook nu voor je klaar. Hoe? Dat kun je lezen in de flyer in de bijlage.

Klik Vrijwilligers Vlaardingen, Vlaardingen helpt

Coronahulp

De vergaande maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen hebben grote gevolgen voor kwetsbare groepen zoals ouderen. Op deze pagina lees je acties en initiatieven die worden opgepakt om kwetsbare Vlaardingse inwoners te ondersteunen. Wil je juist hulp bieden? Onder 'Extra handen gezocht' lees je de initiatieven die jouw hulp nog goed kunnen gebruiken.

Doe boekje, Vlaardingen

CJV heeft dit jaar voor haar leden een doe boekje gemaakt voor tijdens de meivakantie.

Minters en ViB mochten hierin mee. In de bijlage vinden jullie het resultaat. Een boekje vol spelletjes, puzzels, activiteiten, etc. Te doen voor kinderen t/m 12 jaar.

Schiedam

Schiedamhelpt.nl

Coronahulp

We leven momenteel in een bijzondere wereld. De vergaande maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus te voorkomen, hebben grote impact op mensen. Vooral de kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen met een minder goede gezondheid ondervinden problemen.

Minters Mantelzorg
Burgemeester Van Lierplein 51
3134 ZB Vlaardingen

T 010 435 10 22
E info@mintersmantelzorg.nl

© 2021 Minters Mantelzorg|E-colofon